
Kiedy rozmawiamy o Regionie Bałtyku, nasza uwaga często koncentruje się na transformacji energetycznej i bezpieczeństwie. W BETI prowadzimy jednak także dyskusję o tożsamości kulturowej Bałtyku i bogactwie sztuki, które tworzą niepowtarzalność bałtyckich krajobrazów.
Tożsamość Bałtyku to nie tylko przestrzeń gospodarcza i energetyczna – to również muzyka i artyści. Region Morza Bałtyckiego jest obszarem kultury, a szczególnie muzyki, która od wieków kształtuje jego wyjątkowy charakter. Dlatego przy opracowywaniu strategii czy projektów rozwojowych w transformacji energetycznej i Climate Tech warto sięgnąć także do źródeł kultury i tradycji regionu.
Każdy, kto planuje wizytę w Tallinnie, powinien odwiedzić Arvo Pärt Centre, położone w sosnowym lesie nad brzegiem Bałtyku. To niemal mistyczne miejsce, gdzie zapach sosen i szum fal łączą się z muzyką legendarnego kompozytora Arvo Pärta.
Centrum zostało założone w 2010 roku w Laulasmaa przez rodzinę kompozytora. Początkowo mieściło się w prywatnym domu przekształconym w archiwum o nazwie Aliina. W kontekście muzyki Pärta nazwa ta symbolizuje nowe początki – to właśnie utwór fortepianowy Für Alina z 1976 roku stanowił punkt zwrotny w jego twórczości i początki słynnego stylu tintinnabuli. W pierwszych latach działalności Centrum koncentrowało się na budowaniu i organizacji archiwum oraz tworzeniu cyfrowego systemu informacyjnego.
Dziś Arvo Pärt Centre to nie tylko unikatowa sala koncertowa, lecz także miejsce konferencji i spotkań kultury narodów Bałtyku – symboliczna przestrzeń dialogu sztuki i tożsamości regionu.
Od Tallina do Tokio, od watykańskich list do sal koncertowych w Wenecji – muzyka Arvo Perta nadal porusza serca, umysły i całe orkiestry. Jest nie tylko najbardziej znanym estońskim kompozytorem – jest jednym z najczęściej wykonywanych żyjących kompozytorów na świecie.
W tym roku Estonia świętuje Jego 90. urodziny wydarzeniami w całym kraju. I oczywiście wiele z nich odbywa się w Tallinie – gdzie wielowiekowe kościoły, sale koncertowe, muzea sztuki, a nawet dawne fabryki służą jako odpowiednie sceny dla jego ponadczasowego brzmienia.
Głębia takich dzieł jak Tabula Rasa niesie w sobie ducha mistyki Bałtyku, a Spiegel im Spiegel (Lustro w lustrze) jest jak zaproszenie do estońskiego klimatu i tożsamości krajobrazu nadmorskiego.
Doskonałą okazją, by doświadczyć tej przestrzeni, będzie koncert 27 września w Arvo Pärt Centre w wykonaniu Łotewskiego Chóru Radia.
Łotewski Chór Radia to profesjonalny zespół założony w 1940 roku przez legendarnego łotewskiego dyrygenta Teodorasa Kalniņša, który prowadził go aż do śmierci w 1962 roku. Po kolejnych dyrygentach, od 1992 do 2023 roku, funkcję głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego pełnił Sigvards Kļava. Od 2024 roku kierownictwo artystyczne chóru objął Kaspars Putniņš. Rdzeń zespołu tworzy 25 śpiewaków, a jego skład dostosowywany jest do repertuaru – od kameralnego ansamblu wykonującego muzykę dawną po chór liczący kilkadziesiąt osób przy większych dziełach.
Przykłady takie jak Arvo Pärt Centre pokazują, że kultura i sztuka są integralnym elementem rozwoju Regionu Morza Bałtyckiego. Tak jak transformacja energetyczna i Climate Tech wyznaczają kierunki przyszłości gospodarczej, tak sztuka i muzyka budują tożsamość, spójność i wrażliwość społeczną.
na zdjęciu: Arvo Pärt