
16 czerwca 2025r. podczas Ogólnopolskiego Szczytu Energetycznego w Gdańsku podpisano strategiczną umowę o współpracy na rzecz rozwoju przemysłu offshore. Sygnatariuszami porozumienia są CRIST S.A., WIKE S.A., Pracodawcy Pomorza oraz Bałtycki Instytut Transformacji Energetycznej (BETI). Celem jest budowa pierwszej w Polsce floty statków instalacyjnych WTIV (Wind Turbine Installation Vessel) i dynamiczne zwiększenie udziału local content w realizacji II i III fazy morskich farm wiatrowych (MFW).
W UE planuje się budowę 300 GW mocy z morskich farm wiatrowych do 2050 r., co oznacza zapotrzebowanie na co najmniej 40 nowoczesnych jednostek WTIV. Polska – planująca budowę co najmniej 18 GW MFW do 2040 r. – potrzebuje własnej floty. Tylko do realizacji I i II fazy potrzeba 2 statków WTIV, a przewidywana III faza (ok. 12 GW) oraz rosnące potrzeby serwisowe podnoszą tę liczbę do 4 jednostek i więcej. Tymczasem obecnie w Europie operuje niespełna 30 takich jednostek, z których znaczna część nie jest przystosowana do nowych turbin 15–20 MW. Dodatkowo, analizy rynku wskazują, że od 2028 roku na rynku nastąpi niedobór tego typu jednostek, co może spowolnić realizację polskich projektów o ok 2-3 lata oraz wpłynąć na wzrost kosztów ich budowy.
Ponadto, wiele stoczni azjatyckich oraz konsorcjów spoza regionu oferuje tanie, ale często niskiej jakości jednostki, które wypychają z rynku lokalnych operatorów. Jednostki tego typu operujące na terenie UE sa wyposażone w chińskie systemy łączności oraz przetwarzania danych co rodzi realne zagrożenie przekazywania tych danych bez kontroli państwa polskiego.
Szacowany koszt budowy jednej jednostki WTIV to 2,5–3 mld zł, z prognozowanymi przychodami rzędu 9 mld zł w ciągu 30 lat operacji. Projekt stworzy od 4 do 7 tys. miejsc pracy, zaangażuje ponad 100 firm z Pomorza i całej Polski, a także zacieśni współpracę z uczelniami i sektorami badań (e-metanol, zielony napęd, automatyzacja offshore).
Warto podkreślić, że realizacja projektu pozwoli obniżyć koszt energii z MFW o 4–10%.
Budowa polskiej floty statków instalacyjno-serwisowych typu WTIV (Wind Turbine Installation Vessel) mogłaby odegrać kluczową rolę zarówno w krajowym programie rozwoju morskiej energetyki wiatrowej, bezpieczeństwa energetycznego jak i w umacnianiu polskiego przemysłu stoczniowego oraz zdolności obronnych państwa. Tego rodzaju infrastruktura może wpisywać się w unijne programy CEF MilitaryMobility oraz cele NATO dotyczące mobilności wojskowej.
Jednostki WTIV, poza cywilną funkcją instalacyjną i serwisową, mogą pełnić istotne funkcje strategiczno-obronne, w tym:
Wiele stoczni azjatyckich oraz konsorcjów spoza regionu oferuje tanie, ale często niskiej jakości jednostki, które wypychają z rynku lokalnych operatorów.
Podpisane porozumienie otwiera drogę do przygotowania koncepcji technicznej jednostki, montażu łańcucha dostaw, pozyskania finansowania oraz kampanii informacyjnej skierowanej do decydentów i inwestorów.
fot. ECB