BETI stanowisko(2)
18 czerwca 2025

Stanowisko skierowane do MON w sprawie utworzenia polskiej floty instalacyjno-serwisowej WTIV dla MFW oraz jej powiązania z programem „Kaszubia – Zielony Okręg Przemysłowy”.

18 czerwca 2025

 

Szanowny Pan
Władysław Kosiniak-Kamysz


Wiceprezes Rady Ministrów
Minister Obrony Narodowej
Ministerstwo Obrony Narodowej
Al. Niepodległości 218, 00-911 Warszawa

 

Szanowny Panie Premierze,

 

z najwyższym uznaniem przyjęliśmy ogłoszenie przez Pana Premiera koncepcji „Kaszubia – Zielony Okręg Przemysłowy”, jako kompleksowego i wieloletniego projektu integrującego potencjał przemysłowy, obronny i energetyczny Pomorza. Inicjatywa ta, zakładająca budowę Centrum Kompetencji Offshore w Gdyni oraz inwestycje rzędu 250 miliardów złotych, jest szansą na strategiczne połączenie bezpieczeństwa państwa z modernizacją gospodarki morskiej i transformacją energetyczną.

 

W tym kontekście Bałtycki Instytut Transformacji Energetycznej (BETI), współsygnatariusz podpisanej 16 czerwca br. podczas Ogólnopolskiego Szczytu Energetycznego w Gdańsku umowy z CRIST S.A., WIKE S.A. i Pracodawcami Pomorza, zwraca się z apelem o objęcie rządowym wsparciem projektu budowy pierwszej w Polsce floty statków instalacyjnych typu WTIV (Wind Turbine Installation Vessel).

 

Uważamy, że projekt ten naturalnie wpisuje się w założenia i cele programu „Kaszubia” i może stanowić jego flagowy komponent infrastrukturalny o funkcji dual-use. Statki WTIV to kluczowe ogniwo w realizacji projektów morskich farm wiatrowych (MFW) – zarówno w zakresie budowy, jak i serwisowania. Polska planuje co najmniej 18 GW mocy z MFW do 2040 r., a kolejne 10–12 GW planowane jest po tym terminie. Realizacja tych inwestycji wymaga stałego zaangażowania 3–4 nowoczesnych jednostek WTIV.

 

Tymczasem w całym regionie Morza Bałtyckiego realizowane będą projekty o łącznej mocy ponad 90 GW, co stwarza zapotrzebowanie na 4-6 jednostek. Stworzenie własnej floty umożliwi Polsce nie tylko niezależność operacyjną, ale również eksport usług serwisowych i instalacyjnych, co bezpośrednio wpisuje się w zapowiedziane przez MON cele „Kaszubii”: wzmacnianie strategicznej obecności gospodarczej i militarnej Polski w regionie.

 

Projektowana flota mogłaby – poza funkcją energetyczną – pełnić istotną rolę w

  • wsparciu logistyki wojskowej,
  • zapewnieniu mobilnej infrastruktury reagowania kryzysowego (np. w sytuacjach sabotażu infrastruktury podmorskiej),
  • działaniach osłonowych i rozpoznawczych (UAV, sensory, łączność),
  • tworzeniu baz operacyjnych dla Marynarki Wojennej i Wojsk Inżynieryjnych.

 

Projekt floty WTIV może zatem stać się jednym z najbardziej wyrazistych elementów wspólnego zaplecza energetyczno-obronnego, będącego sednem programu „Kaszubia”. Co więcej, jako infrastruktura wpisująca się w kategorię „dual-use”, może być współfinansowana ze środków UE (CEF MilitaryMobility, EBI, fundusze strukturalne).

 

Proponujemy niniejszym:

  • Włączenie projektu floty WTIV do formalnej struktury programu „Kaszubia” jako jednego z kluczowych komponentów infrastrukturalnych, ze wskazaniem lokalizacji w Gdyni.
  • Uznanie floty WTIV za element infrastruktury krytycznej i uregulowanie jej statusu w przepisach prawa krajowego (np. poprzez nowelizację ustawy o zarządzaniu kryzysowym lub ustaw sektorowych).
  • Powołanie międzyresortowego zespołu koordynacyjnego (MON, MKiŚ, MKiT, MFiPR), który opracuje model finansowy, operacyjny i legislacyjny dla floty WTIV, z uwzględnieniem jej potencjału wojskowego.
  • Rozważenie udziału spółek Skarbu Państwa (PGE Baltica, Orlen Neptun, PGZ, AMW) w utworzeniu wspólnego konsorcjum budowy i eksploatacji floty.
  • Uwzględnienie w przyszłych zamówieniach resortu obrony oraz KPO lub FEnIKS możliwości zakupu usług i zdolności transportowych floty WTIV.

 

Bałtycki Instytut Transformacji Energetycznej (BETI) deklaruje pełną gotowość do współpracy eksperckiej z Ministerstwem Obrony Narodowej oraz innymi resortami w zakresie:

  • analizy funkcjonalnej floty WTIV w kontekście potrzeb wojska,
  • opracowania założeń projektowo-technicznych floty dual-use,
  • modelowania partnerstwa przemysłowego i finansowego.

 

W związku z powyższym prosimy o możliwość przedstawienia założeń programu „Polska Flota WTIV” podczas spotkania z Panem Premierem lub zespołem koordynującym program „Kaszubia”.

 

 

Wierzymy, że projekt floty WTIV doskonale wpisuje się w cele programu „Kaszubia”, łącząc suwerenność energetyczną, bezpieczeństwo morskie i odbudowę potencjału przemysłowego Polski. Tylko szybkie i skoordynowane działania pozwolą wykorzystać tę szansę i zabezpieczyć interesy Rzeczypospolitej na najbliższe dekady.

Z wyrazami szacunku,


Maciej Stryjecki
Prezes Zarządu
Bałtycki Instytut Transformacji Energetycznej (BETI)

 

Korespondencja pdf